Anders Leren Met Paarden

De Methode

ANDERS LEREN MET PAARDEN is een combinatie van cognitieve coaching (het opnemen van de lesstof) en sociaal-emotionele coaching. Tijdens de uitgebreide intake en de training besteden we ook veel aandacht aan leerstijlen.

Verloop van de sessies

Elke sessie start met een korte, visuele topdown uitleg. Soms aan tafel en soms direct in beweging. Net wat de concentratie toelaat. Vanuit dit totaaloverzicht zoomen we in op de afzonderlijke onderdelen. In de rijbak wordt de topdownkaart nagebouwd met kleurige materialen zodat de spelling- en rekenregels gevisualiseerd worden en het kind er een beeld bij heeft.

Na het klaarmaken van het paard volgt een korte warming-up met braingymoefeningen om de linker- en rechterhersenhelft goed met elkaar te laten samenwerken. Vervolgens wordt de lesstof in beweging en gevisualiseerd aangeboden, zowel op als naast het paard.

Thuis

Herhalen is belangrijk om de lesstof in te slijpen. Zeker voor kinderen die niet op de reguliere manier leren. ANDERS LEREN MET PAARDEN is geen bijles waar u uw kind een uurtje in de week naar toe brengt. Regelmatig thuis oefenen met uw kind is belangrijk en een absolute voorwaarde om het traject te laten slagen. Uw kind krijgt van ons speciale spelletjes en oefeningen mee zodat jullie spelenderwijs hiaten kunnen wegwerken en zelfvertrouwen kunnen opbouwen.

School

De leerkracht weet als geen ander hoe het kind vijf dagen in de week op school in zijn/haar vel zit en van welke hiaten er sprake is. Daarom vragen we u om voorafgaand aan het traject de ANDERS LEREN vragenlijst voor school door de leerkracht te laten vullen en school bij het traject te betrekken.

Anders Leren Met Paarden

Waarom leren met paarden?

Leren met een paard heeft de volgende, unieke eigenschappen:

Het paard…

  • – oordeelt niet over je waardoor je je veilig bij een paard voelt (vanuit veiligheid en ontspanning kun je beter leren)
  • – reageert op hoe je je werkelijk voelt, ook als je je anders voordoet (incongruentie), dat geeft je coach informatie zodat deze je nog beter kan begeleiden
  • – geeft je motivatie
  • – zorgt voor concentratie
  • – nodigt je ook uit om andere leerdoelen aan te gaan, zoals contact maken, duidelijk zijn in wat je wilt, overtuigend optreden, vertrouwen en grenzen herkennen en aangeven

De driedimentsionale beweging van het paard zorgt ervoor dat je…

  • – evenwicht krijgt tussen je rationele en emotionele brein (limbisch systeem), samen met de hogere lichaamstemperatuur van het paard zorgt dat ervoor dat je beide hersenhelften optimaal met elkaar communiceren zodat de lesstof beter beklijft
  • – meer verbindingen tussen je hersencellen aanlegt zodat de informatie sneller kan worden doorgegeven
  • – minder stresshormonen (adrenaline) en meer gelukshormonen (oxytocine en serotonine) aanmaakt waardoor je algemene gevoel van welbevinden vergroot (leervoorwaarde)
  • – leert met je hele lijf in plaats van alleen met je hoofd

Buiten leren

  • – voelt als spelenderwijs leren
  • – geeft je brein zuurstof zodat het beter werkt
  • – zorgt voor een prikkelarme omgeving ten opzichte van een vol klaslokaal

Je kunt gemakkelijker leren en het geleerde gaat sneller van je korte naar je lange termijn geheugen omdat:

  • – je verschillende leerstijlen en zintuigen combineert tijdens de oefeningen op en naast het paard
    • visueel: je gebruikt kleuren, vormen en parcoursplaten (topdownaanpak)
    • auditief: de gesproken instructie is kort en wordt visueel en met beweging ondersteund
    • kinesthetisch/interactief: je bent volop in beweging en bouwt met kleurige hindernismaterialen allerlei parcourtjes waarmee je spelletjes en oefeningen doet
  • – je leerproces bijzonder is en daardoor veel impact heeft: je zult de leerervaring langer onthouden dan in een regulier traject
  • – er positieve emoties aan het leren verbonden zijn
  • – je op veel leuke manieren met het paard kunt herhalen

Modules

Algemeen

Mindset
Op reis door de chillzone, leerzone en paniekzone. Herken niet helpende rode gedachten en leer hoe je ze verandert in helpende groene gedachten.

Taal

 Spelling Leer de belangrijkste spellingregels: dichte klank (hakwoord), lange open klank, korte open klank, tweetekenklank, langermaakwoord, stomme e, sch en viertekenklank. Gebaseerd op de F&L methode Taal in Blokjes.

Werkwoordspelling
Hoe zit het toch met die d en die t in de tegenwoordige tijd en die de(n) en te(n) in de verleden tijd? Incl. ’t kofschip. 

Rekenen

Klokkijken analoog
Ren, rij en spring door de klok met hele en halve uren, kwart voor en kwart over en gebruik het stoplicht voor de minuten.

Klokkijken digitaal
Grip op de tijd door de digitale vrienden aan elkaar te koppelen.

Tafels
Welke tafel(s) wil jij leren? Ontdek het patroon en zet ze in je hoofd.

Optellen/aftrekken
Flitsen en splitsen met hoeveelheden en getallen. Verliefde harten op de getallenlijn tot 10, optellen/aftrekken op de getallenlijn tot 20 en getallen raden en optellen/aftrekken tot 100.

Tarief

Jullie stellen samen met jullie kind een persoonlijk pakket samen door modules te kiezen. Dat kan variëren van een losse module tot een langer traject van meerdere modules. Precies dat wat nodig is voor jullie kind en in het tempo van jullie kind. De trainingen zijn geen vervanging voor een dyslexiebehandeling. Het is aan te raden om goed te overleggen met de coach als jullie een training gelijktijdig met een dyslexiebehandeling willen doen. Dit om te voorkomen dat de belasting voor jullie zoon of dochter te zwaar wordt en er sprake kan zijn van gebruik van verschillende termen waardoor verwarring kan ontstaan.

Elke sessie duurt anderhalf uur en kost €80,-

Wil je meer informatie of heb je vragen over deze methode? Vul dan onderstaand formulier in:


Bezig met laden

Neem ook eens een kijkje op de website van Anders Leren Met Paarden voor meer informatie.

Ervaringen van ouders:

M’n zoon zag op tegen school. Hij wilde niet meer gaan. Elke ochtend was er strijd. Na een gesprekje met hem op de rand van z’n bed kwam het hoge woord eruit: “Ik krijg de tafels maar niet in m’n hoofd”. Ik mocht het niet tegen de juf zeggen, bang dat zij of de andere kinderen hem dom zouden vinden.
I
Bij Rianne oefende hij samen met Lotte de pony de tafels en werd het leren weer leuk. Daarbij leerde hij het te zeggen wanneer hij iets moeilijk vindt. Het is oké om dingen moeilijk te vinden. Hij gaat nu gelukkig weer met plezier naar school.
Jasmijn
Moeder